top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תTal Noyman Shahor

חזרה מרילוקיישן עם ילדים

עודכן: 19 באפר׳ 2019


הנה חלפה לה תקופה, הרילוקיישן הסתיים ואתם חוזרים ארצה.


שלב החזרה ארצה עלול להיות מתעתע. רבים מצפים כי החזרה ארצה תהיה פשוטה, הרי "חוזרים הביתה".

ובכן, אתם אולי חוזרים לאותו הבית, לאותה השכונה, הילדים חוזרים לאותן מסגרות, אך יתכן ותחושו כי הסביבה השתנתה, ויותר מכך- אתם השתניתם.

ישנם קווי דמיון רבים בין התחושות המאפיינות יציאה לרילוקיישן לבין התחושות המאפיינות חזרה ארצה, עד כדי כך שרבים אף משווים את החזרה ל"רילוקיישן נוסף": רבים מרגישים תחושת זרות וחוסר שייכות, קושי להיפרד מסביבה מוכרת ולהסתגל לסביבה חדשה.


כיצד ניתן להקל על ילדים את החזרה ארצה?

- לפני החזרה ארצה, חשוב להיפרד מהאנשים והמסגרות שהיו משמעותיים עבור הילדים בתקופת הרילוקיישן. גם כשלא קל להיפרד, זה מאפשר תחושת סגירה, המשמעותית כדי להמשיך הלאה.

- תזמון החזרה ארצה חשוב. כדאי לחזור לאחר שמסתיימת שנת הלימודים, אך גם מספיק זמן לפני תחילת שנת הלימודים החדשה. את הזמן שלפני תחילת שנת הלימודים כדאי לנצל על מנת להתרגל לסביבה החדשה. מומלץ להיפגש עם חברים עמם שמרו הילדים על קשר, כדי שלילדים תהיה "נחיתה רכה" יותר אל תוך המסגרת החדשה.

- ילדים זקוקים לתחושת יציבות והמשכיות, המקנה תחושת בטחון. בתוך מעבר מדינה, כאשר ישנם שינויים רבים, כדאי ליצור המשכיות ככל הניתן - לשמור על קשר עם חברים קרובים מתקופת הרילוקיישן, לעודד המשך תחביבים או פעילויות שהיו חביבות על הילדים בחו"ל (לחפש מסגרות מתאימות בארץ), להמשיך בארץ מסורות משפחתיות מתקופת הרילוקיישן.

- מומלץ ליצור קשר עם בית הספר החדש ולברר איזו עזרה מוצעת לילדים השבים משליחות בחו"ל.

- עם החזרה ארצה יש צורך להתרגל למערכת החינוך בארץ, השונה מזו שהייתם רגילים אליה במהלך הרילוקיישן. הילדים התרגלו לנורמות התנהגות מסוימות, וכעת יהיה עליהם להסתגל למסגרת חדשה, שהסגנון שלה שונה משהורגלו, פחות פורמלי, יותר פמיליארי. חשוב להכין ילדים להבדלים אלה. לכם הם אולי מובנים מאליהם, אך ילדיכם זקוקים לתיווך שלכם כדי להבין את המציאות החדשה.

- חשוב לעודד ילדים לשתף בתחושותיהם כלפי החזרה. תפקידכם כהורים להכיל את התחושות שמביעים הילדים, לא לבטלן ולהביע אמונה בכוחות שלהם וביכולתם להסתגל.

- ילדים רוכשים מהר שפה, אך עלולים גם לשכוח אותה מהר. תנו לילדיכם מתנה לחיים ועזרו להם לשמר את השפה שרכשו במהלך הרילוקיישן. היו יצירתיים: סרטים וסדרות בשפה זו, ספרי ילדים, שיעורים פרטיים - כל אלה יעזרו לילדיכם לשמר את השפה, והם יודו לכם על כך בעתיד. שמירה על קשר עם חברים מהרילוקיישן, מעבר לערך החברתי והרגשי שלה, יכולה גם לסייע בשימור השפה.


אם כן, חזרה ארצה מרילוקיישן דורשת הערכות והתארגנות. עם הזמן הילדים יתרגלו חזרה והרילוקיישן יהפוך לחוויה רחוקה. כפי שסיפר לי א', שחזר עם משפחתו לאחר שלוש שנים ברילוקיישן: "תוך חודשיים זה הרגיש כאילו מעולם לא נסענו"...

175 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page